July 16, 2011

15 Syaaban 1432H

Aku berusia 22 tahun. Dan malam ni aku dah ganti 22 buku segala amalan dalam hidup aku. Dan rasanya sepanjang 22 tahun(tolak sebelum aku akil baligh) tu, tak banyak lagi amalan baik yang aku buat. Betul lah siapa yang kata, makin banyak kita belajar, makin banyak kita tak tahu. Sama jugak dengan hidup, makin lama kita hidup, sepatutnya makin banyak kita membuat amalan. Dunia sementara. Kadang-kadang aku kalah jugak. Tewas dengan godaan nafsu. Kadang-kadang rasa malu dengan diri sendiri. Rasa benci dengan sendiri. Rasa macam tak nk hidup dah. Konon nak taubat. Seketika rasa hina. Seketika rasa bangga. Neraka atau syurga. Manusia yang jahat boleh menjadi manusia baik yang paling terbaik.

Maha Pencipta berpesan supaya kita jangan berputus asa. Doa. Doa. Doa. Dan terus tawakal dalam usaha.
Hanya doa dan tawakal tanpa usaha. Sama juga macam kosong. Kosong. 
Hei manusia, cepat terpengaruh dan mudah tidak bersyukur. Allah. Hina nya hamba Mu ini.
Nisfu Syaaban. 

No comments:

Post a Comment