August 19, 2011

Gambar ber layer layer ! Pasti syiok !

OK hari ni nak share something yang menarik, ok menarik la untuk orang yang tak tahu. Tapi yang dah tahu tuh boleh ALT + F4 ok. Hari ni nak menurunkan ilmu, khusus kepada seorang kawan yang bernama Ainnz Abiggail. Dan kepada mereka yang baca lah kan. Macam mana nak edit gamba menjadi seperti berlayer layer (konon nya menggunakan filem dan kamera lomo untuk menjadikan over exposure and double layer) seperti gamba di bawah :






Sorry I really malas nak letak url supaya gamba tu nampak macam 1 blok frame. OK entri akan jadi panjang sikit. sebab akan banyak dengan gambar. So tak sabar? Jup, apa yang korang perlukan ada lah any version of adobe photoshop. Yang aku guna sekarang ni ialah CS5. Dan gambar-gambar yang korang perlukan untuk di editkan lah. Aku nasihatkan korang resize dulu pic korang *if gamba tu terlampau besar. Resize lah guna apa-apa pun. Paint ke, photoscape ke photoshop ke. Aku suka resize jadi 1600width. *untuk mengelakkan daripada hang. OK jom start tutorial me'layer' gambar ni :)  Enjoy ! jangan stress !


OK klik OPEN pada bahagian kiri.

> Nanti keluar tab macam ni OK, cari folder gambar yang menjadi pilihan.

Contoh gambar yang aku pilih. OK pada bahagian bawah, sebelah kanan ada tab LAYER. OK klik >pada Layer Background tuh > Klik mouse kanan.

Nanti keluar macam tu >klik pada Duplicate Layer. Bila dah klik. Delete layer background yang ada icon Mangga. >right click then delete layer.



OK sekarang klik pada OPEN > cari gambar lain, *korang boleh amek gambar yang tak semestinya dalam potrait view. yang dalam landscape view pun boleh. Sebab nanti korang boleh Rotate gambar tuh.

Aku pilih gambar ni. > OK buat macam tadi. >Duplicate>delete background layer (yang ada ikon mangga)
P/s : korang bole layer 3 gambar or 4 gambar or 5 gambar or 6 or 7 8 9 10 20 asalkan gambar tu tak berserabut. dan step yang ni korang perlu ulang OK ! :D

OK, lepas tu, sebelah kiri korang ada ikon yang banyak, banyak function lain. Sekarang, kita nak pindahkan gambar pada tab lain ni nak bawak ke gambar yang pertama tadi. OK klik pada bahagian ikon > right clikc Marquee tool,> aku pilih Rectangular Marquee Tool, sebab nak amik bahagian petak. 
> Korang just tarik mouse from upper side to down side. > then CTRL + C
OK pergi pada pic pertama, > CTRL + V > OK sekrang dah ada dua layer pada first tab korang. Ignore je gambar kedua pada tab kedua tadi. (delete lagi baik, tak perlu save)

OK make sure korang klik pada Layer 1, then pada bahagian atas tu akan ada seperti di gambar, ok function dia adalah untuk memilih bagaimana gambar Layer 1, untuk menindih gambar pertama.


After aku pilih and try n error jenis layering yang OK pada scroll tersebut. Aku pilih mode Multiply. 

Then pada gambar Layer, aku adjust colour menggunakan Auto Colour. > Klik pada Image > Auto Colour. (benda kadang2 tak perlu kadang perlu, ikut pada gambar korang dan mata korang, dan korang perlu bermainmain dengan segala function yang ada pada Image)
Lepas tu aku klik pada >Background copy > Aku adjust opacity dia. kepada 80 %. Opacity ni lebih kurang macam ketelusan gambar tu la, erm macam keterangan gambar. *korang boleh try if nk tgk perbezaan yang aku maksudkan.

OK bila dah siap nak edit apaapa. Mcm contrast or hue or saturation. Korang perlu merge kedua layer tersebut. OK >klik CTRL > Klik pada layer yang ada > right clikc > merge layer. 

Bila dah merge aku decide nk edit lagi sikit, > Image > Adjustment > Photo Filter.

Dan aku pilih deep yellow sebagai photo filter aku. OK photo filter ni bertujuan untuk menjadikan gambar orang tu nampak lebih nice dari segi warna, dan mungkin nampak lebih menarik. Korang boleh cuba if korang nak tengok perbezaan dia.


Sekarang dah siap! Dan perlu save pada format JPEG pada folder yang korang berkenan.
So dah siap ! Sorry gambar yang aku edit tak de sebab lappy aku out of space. Hehe.

See.. senang je.. sambil makan kacang dengan minum air Ribena je, korang dah bole siapkan dalam masa 15 minit. Have a try ! Bila tak berjaya cuba lagi. If ada yang tak faham sila comment supaya aku boleh betulkan :)

1 comment:

  1. Weeeeeeeeeeeeeeeeeee!! berjayaaaa walaupun xsecool anda punya ;)) Thankz haa!! perghh pasni gambar sume macam lup2 ah, berlayer2 ;p

    ReplyDelete